نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3446
-
الف
+

کارگردان ایرانی: افتتاح آی فیلم2 مهم ترین کار چند سال اخیر صدا و سیما بود

«پرهام کاویانی» کارگردان ایرانی در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم2 درخصوص فلم «سایبان» به گفت و گو پرداخت.

«افغانستان» همواره یکی از موضوعاتی بوده که ذهن فلمسازان از نقاط مختلف دنیا را به خود معطوف کرده و تاکنون آثار زیادی از پیرامون این کشور و زنده گی مردم آن ساخته شده است. 

به گزارش آی فیلم2، در این میان اشتراکات فرهنگی و زبانی میان مردم ایران و افغانستان موجب شده تا  پیوند خوب و ناگسستنی میان آنان بوجود آید. یکی از نتایج این پیوند و تعامل توجه فلمسازان و کارگردانان ایرانی به افغانستان و ساخت فلم هایی کوتاه و بلند درخصوص این کشور است.

در سال‌های اخیر بسیاری از فلمسازان ایرانی  فلم های بسیاری را در رابطه با مردم افغانستان ساخته اند که با استقبال‌ فراوانی در فستیوال های متعدد روبرو شده است.

برخی از این فلم ها به دلیل سیاه نمایی و اغراق از زندگی مهاجرین با انتقاد مواجه شده اما برخی فلمسازان با به تصویر در آوردن زندگی واقعی مهاجرین با استقبال مخاطبان روبه رو شده اند.

از جمله آثار کارگردانان و فلمسازان ایرانی که درخصوص افغانستان و زنده گی و معضلات مردم این کشور فلم ساخته اند، می توان به فلم های «گلچهره» آقای «وحید موسویان»، «مزارشریف» آقای «عبدالحسن برزیده»،  «عروس افغان» آقای «ابوالقاسم طالبی» ، «باران» آقای «مجید مجیدی» و «عینک» آقای «رضا آقایی» اشاره کرد.

«پرهام کاویانی» نیز از جمله فلمسازان جوان ایرانی است که با ساخت فلم «سایه بان»  به موضوع افغانستان پرداخته است.

وی فلمسازی را سال 87 از شیراز شروع کرد و اولین فلم کوتاه خود را تحت نام «یک لیوان آب خنک» در سال 91 ساخت و بعد از آن، «ماهی تنگ من تنها نیست»، و «به کی بگم تنها کسی» را تولید کرد که در فستیوال های (استانی) ولایتی  و کشوری مورد استقبال منتقدین و کارشناسان سینمایی قرار گرفت.

فلم سینمایی «سایه بان» محصول مشترک افغانستان و ایران، به نویسنده گی و کارگردانی «پرهام کاویانی» است که به جشنواره فلم سویدن، راه یافت.

این فلم سینمایی که با حضور دو بازیگر افغانستانی «امیرحسین عالمی» و «مرضیه موسوی» تولید شده‌، محتوایی عاشقانه دارد و در مورد مهاجری افغانستانی به نام «صدیق» است که به‌ گونه غیرقانونی وارد ایران شده و حین ورود، با جوان ایرانی تصادف کرده و دچار فراموشی می‌شود.

خبرنگار آی فیلم2 برای آشنایی بیشتر با این کارگردان جوان ایرانی و گپ و گفت با او درخصوص فلم سایه بان مصاحبه یی اختصاصی با آقای کاویانی داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم2: به عنوان اولین سوال لطف کنید خودتان را معرفی کنید و کمی درخصوص کارنامه هنری خودتان بگویید:

«پرهام کاویانی هستم»، 35 ساله ، لیسانس سینما و معماری دارم حدود 12 سال است که در زمینه ساخت فلم های کوتاه و بلند و نوشتن فلمنامه و طراحی صحنه و دستیاری در فلم های کوتاه و بلند فعالیت داشتم.

چند فلم کوتاه هم به نام های «خانه کوچک ما» ، «ماهی تنگ من تنها نیست» و «به کی بگم تنها کسی»  ساختم و هم اکنون هم دارم روی چند فلمنامه بلند کار می کنم.

2 سال پیش فلم سایه بان را ساختم که 4 سال روی فلمنامه آن کار کردم و اکنون هم سمستر آخر رشته کارگردانی سینما هستم.

آی فیلم2: کمی درخصوص فکر و ایده اولیه ساخت این فلم به ما بگویید و اینکه در کجا فلمبرداری شده است و هدف شما از تولید این فلم چه بوده است؟

ایده ساخت این فلم بر می گردد به جهان بینی من در مورد اتحاد کشورهای فارس زبان و امیدوارم این اتفاق روزی بیفتد.

از آنجا که رابطه صمیمانه یی بین ایرانی ها و افغانستانی ها وجود دارد و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران احساس نمی کنند در کشوری غریب زنده گی می کنند، به همین خاطر من دوست داشتم فلمی بسازم که اتحاد، برابری و برادری مردم دوکشور را نشان دهم.

مردم ایران و افغانستان در تمام ادوار تاریخی با هم بودند و دوست داشتم با ساخت فلمی این نزدیکی را نشان دهم.

 قصد دارم در آینده نیز به سراغ کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و دیگر کشورهایی که درفرهنگ فارسی مشترک اند بروم تا وجهه زبان فارسی را در دنیا گسترس دهم.

در مورد ایده اولیه فلم سایه بان باید بگویم که بسیار دوست داشتم فلمی در مورد مهاجرین و شادی آن ها در ایران بسازم و با این ایده شروع کنم که مسابقه فوتبالی بین ایران و افغانستان در یکی از شهرستان (ولسوالی) های ایران برگزار می شود و تیم افغانستان برنده این مسابقه می شود. این فکر آهسته آهسته باعث شد فلمنامه سایه بان را بنویسم.

سایه بان در شیراز فلمبرداری شده چون داستان اصلی این فلم در این ولایت اتفاق می افتد و قصه آن در مورد جوانی افغانستانی است که در یک تصادفی حافظه خود را از دست می دهد و در ایران به دنبال هویت واقعی خود می گردد. در این میان با دختری افغانستانی آشنا می شود و آن دختر نیز این احساس در او قوی تر می شود که باید حتما بازگردد به افغانستان و هویت خودش را پیدا کند.

لوکیشن های افغانستان این فلم هم در نزدیکی شیراز فلمبرداری شده است که خیلی شبیه ساحات شمالی افغانستان است و صحنه های مربوط به افغانستان را در این ولسوالی بازسازی کردیم.

در این فلم من کوشش کردم تا از کرکترهای افغانستانی استفاده کنم و سراغ ایرانی هایی که بتوانند با گویش دری صحبت کنند نرفتم.

آی فیلم2: سایه بان تا کنون در کدام کشورها اکران شده است و  نظر تماشاگران افغانستانی راجع به این فلم چه بوده است؟

این فلم حدود 3 ماه در سینماهای افغانستان به نمایش گذاشته شد که با استقبال مردم این کشور روبرو شد و توانستند به خوبی با آن ارتباط بگیرند.    

این فلم همچنان به شدت مورد استقبال منتفدین و کارشناسان سینمای این کشور قرار گرفت. این فلم از دل مردم افغانستان ساخته شده و به گونه یی است که مردمی که آن  را دیدند از من پرسیدند آیا تو افغانستانی هستی؟ چگونه توانستی این همه دقیق و موشکافانه حرف دل ما را بزنی و با ارتباط برقرار کنی.

مردم افغانستان بسیار زیاد با این فلم ارتباط برقرار کردند و من خیلی خوشحال بودم که در اولین کارم توانستم مردم یک کشور دیگر را با خود همراه کنم.  موسیقی این فلم نیز کار « ناصر چشم آذر» است که با آن موسیقی اصیل افغانستان ، رنگ و لعاب خاصی به این فلم داده است.

 آی فیلم2: نظرتان راجع به همکاری کارگردانان ایرانی و افغانستانی و ساخت فلم های جدیدی با موضوعات مشترک چیست؟

کاویانی:

من چون تجربه همکاری نیروهای ایرانی و افغانستانی را در فلم خود داشتم از این موضوع استقبال می کنم و می توانم بگویم بسیار تجربه شیرینی بود.

به طور کلی عرصه هنر (کارگردانی، بازیگری، نویسنده گی و تصویربرداری) نیاز به تخصص دارد و باید به دور از هیچ مرزبندی از تخصص در ساخت فلم استفاده کرد؛ فرقی نمی کند که دست اندرکاران یک فلم باید همگی ایرانی باشند یا افغانستانی و یا اینکه ترکیبی از عوامل ایرانی و افغانستانی. هدف کیفیت کار است.بعد از این که کار تمام شد مردم نمی گویند که آن فلم کارگردانش افغانستانی است یا ایرانی بلکه به کار و فلم و خروجی آن نگاه می کنند.

آی فیلم2: نظرتان راجع به راه اندازی کانال هایی مثل آی فیلم 2 و نشر فلم و سریال های ایرانی برای کشورهای فارس زبان چیست؟

کاویانی:

مهم ترین کار صدا و سیمای ایران طی سال های اخیر ایده افتتاح شبکه یی است که بتواند تمام فارس زبانان دنیا به ویژه مردم اصیل افغانستان را با خود همراه کند.

زمانی که شنیدم این شبکه افتتاح شده خوشحال شدم و امیدوارم با قدرت بتواند مخاطبان فارس زبان دنیا به خصوص کشورهای همسایه را با خود همراه کند.

آی فیلم2: به نظر شما چه اقداماتی در راستای پیوند بیشتر فارس زبانان و نزدیکی بیشتر آن ها می توان انجام داد؟

کاویانی:

اولین و مهم ترین گام را شبکه آی فیلم 2 برداشته است اما در کنار آن فستیوال های هنری و برگزاری جشنواره هایی با موضوعات فرهنگ عام کشورهای فارس زبان می تواند اثرگذار باشد.

کوشش کنیم با برگزاری چنین جشنواره هایی فرهنگ و عنعنات کشورهای فارس زبان را به یکدیگر معرفی کنیم.

ن ذ

نظر شما
ارسال نظر